MASSAGE FÖR SKOJS SKULL

så tänkte jag när jag valde det ämnet, jag ville slappna av, ha det skönt och koppla bort omgivningen. Jag har det skönt,jag kopplar av, och kopplar bort omgivningen.Men proven är inte enkla,spec inte det kommande slutprovet som kan ge mig mitt MVG i slutbetyg, börja plugga redan nu? I think so.


Vad ska jag kunna till de slutgiltiga teoriprovet?

1.      Massage Greppens namn och greppkurvan
2.      Glosor såsom
a.       Riktningar
b.      Rörelser
3.      Skelettet
4.      Ryggradens Anatomi
a.       Spinos, transvers
b.      Kotantal
5.      Skelettets uppbyggnad och funktion
6.      Ledernas uppbyggnad och funktion
7.      Muskeln och dess uppbyggnad och funktion
8.      De olika lederna
9.      De vanliga Indikationerna, Relativa och Kontra Indikationer
10. Faktorer som påverkar massage både på den som får massage men även runt omkring
11. Massörens etik
12. Anamnes
13. Alternativa behandlingsmetoder ge exempel
14. Kunna ge tips och råd till en patient/kund/klient
a.       Stretch, övningar, tränings övningar
15. Kunna förklara varför vi skall ge/få massage = Massagens effekter
16. Akuta skador
 
Material (antingar, boken och utdelade stenciler)
Musklerna
 
1.      Namnet Svenska & Latin
2.      Vart de sitter
3.      Ursprung
4.      Fäste
5.      Funktion
6.      Om de finns Antagonister eller Synergister
 
 

1.      Eerector Spina – Ryggradsm
2.      Latissimus Dorsi – Breda
3.      Rhomboideus – Rutmuskeln
4.      Trapezius – Kapp m
5.      Levator Scapula – Skuldebladshöjden
6.      Gluteus Maximus – Sätes m
7.      Hamstringsm
8.      Gast – tvilling m
9.      Soleus - ..liknadnden m
10. Quadricep Femoris – fyrhövdade lår m
11. Tibia Anterior – Främre skenm,
12. Prectoralis M- stora bröst m
13. Triceps B – Trehöv..
14. Biceps Bra två höv
15. Deltoideus – Axcelled


Kopierat detta ,femton latin-svenska muskler + massa annat .. kan säga att jag kommer inte ha det lätt. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0